Aanleg nieuwe provinciale ringweg in Zuid-oost Limburg (Regio Parkstad) van circa 26 km, ten behoeve van een betere ontsluiting en bereikbaarheid
van de Regio Parkstad.
Het projectteam Buitenring Parkstad Limburg is opgezet volgens het zogenaamde IPM model. Als procesmanager maakt dhr. Henfling deel uit van
het Omgevingsteam Buitenring. Als procesmanager verantwoordelijk voor de relatie met de gemeenten Landgraaf en Kerkrade.
Diverse besluit voorbereidende memo’s voorbereid, vaak deels strategisch van inhoud.
(www.buitenringparkstad.nl)
• taakstellend budget : € 441 mio;
• naast provincie, medefinanciering door parkstadgemeenten en Rijk;
• aanleg circa 26 km 2*2 baansweg;
• in 2012 plan vastgesteld, in 2013 start aanleg, in gebruikname voorzien voor 2016.
Aanleg nieuwe provinciale gebiedsontsluitingsweg van ruim 5 km, ten behoeve van ontsluiting nieuw te ontwikkelen duurzaam bedrijventerrein Klavertje 4
in Venlo, alsmede ontsluiting Floriade.
Het projectteam Greenportlane is opgezet volgens het zogenaamde IPM model. Als omgevings-/procesmanager heeft dhr. Henfling deel uitgemaakt van het kernteam
Greenportlane, en dus betrokken bij de verschillende diverse strategische keuzes die gemaakt moesten worden tijdens de verschillende fasen van het project.
Als omgevingsmanager onder andere verantwoordelijk voor de grondverwerving en het planologische proces, qua planning strategische onderdelen voor het project.
Diverse besluit voorbereidende memo’s voorbereid, alsmede GS nota’s opgesteld, vaak deels strategisch van inhoud. Nauw betrokken bij het externe,
deels strategische overleg met de stakeholders: diverse overheden, bedrijfsleven, particuliere ondernemingen en bewoners.
(www.greenportlane.nu)
• taakstellend budget : € 77 mio;
• naast provincie, medefinanciering door gemeente Venlo en gebiedsontwikkelaar;
• tijdsdruk enorm vanwege start Floriade in 2012, Greenportlane cruciaal voor ontsluiting Floriade;
• in 2009 plan vastgesteld, in 2010 werk aanbesteed, in 2011 start aanleg,in februari 2012 oplevering bouwdeel 1, in 2013 Greenportlane volledig opgeleverd.
Versterking van bestaande en aanleg van nieuwe primaire dijken langs de Maas in Midden- en Noord-Limburg, ter verbetering van het beschermingsniveau van het Maasdal.
Het projectteam dijkversterking is opgezet volgens het zogenaamde IPM model. Als omgevings-/procesmanager maakt dhr. Henfling deel uit van het kernteam
Dijkversterking, en dus betrokken bij de verschillende diverse strategische keuzes die gemaakt moeten worden tijdens de verschillende fasen van het project.
Meegewerkt aan het opstellen van het plan van aanpak, benodigd voor het verkrijgen van de noodzakelijke financiering van het project door het Rijk.
Als senior omgevingsmanager op strategisch niveau meedenkend met de projectmanager. Diverse DB nota’s opgesteld, vaak deels strategisch van inhoud.
Nauw betrokken bij het externe overleg met de stakeholders: diverse overheden, wijkraad en bewoners.
wpm Veilige Dijken,
wpm dijkversterking Mook, Bergen en Gennep
bron: https://www.wpm.nl
• taakstellend budget : € 42 mio;
• financiering door het Rijk;
• versterking van circa 23 km dijen langs de Maas in 6 verschillende gemeenten;
• start project in 2010, oplevering uiterlijk in 2020.
Rijksprogramma waarmee rivieren op meer dan 30 plaatsen meer ruimte krijgen. Een uniek programma waarin Rijkswaterstaat samen met waterschappen,
gemeenten en provincies zorgt voor de veiligheid van vier miljoen Nederlanders.
Het projectteam uiterwaardvergraving Nederrijn is opgezet volgens het zogenaamde IPM model. Als omgevingsmanager maakte dhr. Henfling deel uit van
het kernteam, en dus betrokken bij de verschillende diverse strategische keuzes die gemaakt moeten worden tijdens de verschillende fasen van het project.
Meegewerkt aan het opstellen van het plan van aanpak. Als senior omgevingsmanager op strategisch niveau meedenkend met de projectmanager.
Nauw betrokken bij het externe overleg met de stakeholders: diverse overheden, bedrijven en bewoners.
(www.ruimtevoorderivier.nl/)
• project Uiterwaardevergraving Nederrijn;
• financiering door het Rijk;
• start programma in 1995, projecten gereed uiterlijk in 2015.
bron: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat , Ruimte voor de Rivier / Ruben Smit
Versterking van bestaande en aanleg van nieuwe primaire dijken langs de Maas, ter verbetering van het beschermingsniveau van het Maasdal.
Als omgevingsmanager heeft dhr. Henfling deel uitgemaakt van het kernteam, en was dus betrokken bij de verschillende diverse strategische keuzes
die gemaakt moesten worden tijdens de verschillende fasen van het project. Als omgevingsmanager heeft dhr. Henfling een omgevingsteam aangestuurd en
was daarbij verantwoordelijk voor alle aspecten van het omgevingsmanagement. Als senior omgevingsmanager op strategisch niveau meedenkend met de projectmanager.
Daarnaast is hij ook nauw betrokken geweest bij het externe overleg met de stakeholders: diverse overheden, wijkraad en bewoners, resulterend in
zeer veel keukentafel- en huiskamer bijeenkomsten, alsmede informatiebijeenkomsten.
• budget : ruim € 100 mio;
• financiering door het Rijk;
• versterking van circa 40 km dijen langs de Maas in 4 verschillende gemeenten;
• start project in 2000, oplevering uiterlijk in 2012.
Aanleg van een nieuwe trein verbinding in Nederland, geschikt voor hogesnelheidstreinen. In diverse rollen heeft dhr Henfling binnen het team Zuid Holland-Zuid het project ondersteunt: (mede)opsteller Tracébesluit, adviseur Ruimtelijke Ordening, Projectleider Kabels en Leidingen en Omgevingsmanager. (http://www.nshispeed.nl/nl/algemeen-ns-hispeed/bouwwerken-hsl-zuid)
• budget : ruim € 7.000 mio;
• financiering door het Rijk;
• aanleg van circa 125 km nieuw spoor, waarvan 85 km geschikt voor hogesnelheid.